Con la muerte de Cristo en la Cruz
y su posterior resurreción,
se inicia la Dispensación de la Gracia.
Foto
Gentileza
Son of Good
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¿Qué enseña el dispensacionalismo?
Por
Marc Pesaresi
TRADUCCION
Carolina Alfaro
El dispensacionalismo es un sistema teológico cristiano que afirma que Dios ha empleado distintos medios de administración de su voluntad y su gracia en diferentes períodos de la historia humana.
Lo distintivo del dispensacionalismo es la doctrina que Israel como nación y la Iglesia como cuerpo de Cristo no forman un único pueblo de Dios, sino dos pueblos con profecías, promesas y destinos diferentes hasta la llegada del Reino milenial cuando todos serán uno en Cristo. De acuerdo con este modo de interpretar, existen siete dispensaciones.
Dispensación de la inocencia:
En el Edén, Adán y Eva tenían que obedecer el mandato divino de no comer del árbol prohibido, con lo cual aseguraban ser inocentes de pecado. Ambos fallaron.
Dispensación de la conciencia:
Desde la caída hasta Noé, el ser humano tuvo la posibilidad de controlar libremente sus decisiones sobre la base de lo que su consciencia le indicaba. Fallaron en esto, ya que el designio del corazón de ellos fue de continuo solamente el mal, en vez de buscar a Dios.
Dispensación del gobierno humano:
De Noé a Abraham, ya que la conciencia personal no fue una guía adecuada para el ser humano, se encomendó a los gobiernos el administrar justicia y moral.
Dispensación de la promesa:
Al fallar los gobiernos en su cometido, Dios escogió a Abraham para ser el padre de la fe y le prometió que en él serían benditas todas las naciones de la tierra.
Dispensación de la Ley:
Desde Moisés a Jesús, el ser humano sólo podría acercarse a Dios a través del cumplimiento de la ley mosaica. Ésta, dada su condición de perfecta, fue imposible de cumplir; en ella se revela el pecado y la maldición del mismo.
Dispensación de la Gracia: Sólo al reconocer nuestra incapacidad de lograr algo bueno (consciencia de pecado) podemos reconocer que es Jesús el único mediador entre Dios y los seres humanos "porque no hay otro nombre debajo del cielo en quien podamos ser salvos".
Dispensación del Reino Milenial:
Al fin de los tiempos surgirá un período de 1000 años en los cuales Jesús reinará en la tierra. Será una época de esplendor sin precedentes. Al finalizar este tiempo, Satanás será liberado con el objetivo de probar por última vez. Según los dispensacionalistas, el enemigo de Dios tratará de destruir la humanidad con la ayuda de los malvados que van resucitando para el Juicio Final más, sus intenciones serán vanas. Tras este período se acabará el tiempo y surgirá una nueva tierra y un cielo nuevo, ya que todo lo conocido será destruido por fuego.
Los dispensacionalistas interpretan la Biblia sobre la base literal de la Biblia. Debe notarse que la palabra "dispensación", que proviene del latín "dispensare" (distribuir), traduce dos vocablos griegos: "diakonia" o servicio (2 Corintios 3:7-9) y "oikonomia", administración, comisión, encargo (1 Corintios 9:17; Efesios 1:10; 3:9; Col. 1:25). En la teología protestantes se refiere la forma en que Dios interactúa con el ser humano durante cierto tiempo establecido.
Breve historia del Dispensacionalismo
Dispensacionalismo antiguo no sistematizado
Justino Mártir (110-165) mantuvo un concepto de los diferentes programas de Dios. En el Dialogue With Trypho (Diálogo con Trifón) habla ciertamente, de cuatro dispensaciónes. Según Larry V. Crutchfield, Justino creía en cuatro fases de la historia humana en el programa de Dios. La primera fue desde Adán hasta Abraham, y el segundo fue desde Abraham hasta Moisés, y el tercero fue de Moisés a Cristo, y el cuarto era de Cristo al estado eterno.
Ireneo (130-200), dando razones sobre porque había nada más que cuatro evangelios, dijo: "Una de ellas es como sigue: "y el evangelio es cuadriforme, como lo es también el curso seguido por el Señor. Por esta razón cuatro pactos principales fueron dados a la raza humana: Uno, antes del diluvio, bajo Adán; el segundo, después del diluvio, bajo Noé; el tercero, el de la ley, bajo Moisés; el cuarto, que es el que renueva al hombre, y abarca todas las cosas en sí mismos por medio del evangelio, levantando y llevando a los hombres en sus alas hacia el reino celestial”.
Tertuliano (160-220); Metodio (-311); Victorino de Petau (-304) y Clemente de Alejandría (150-220) también hablaron de dispensaciones y diferenciaron tres dispensaciones patriarcales (en Adán, Noé, Abraham).
Agustín (354-430 también refleja esos conceptos tempranos del dispensacionalismo en sus escritos. Aunque su declaración frecuentemente citada: “distinguid los tiempos, y las escrituras estarán en armonía consigo mismas”, no es aplicable en su contexto a las ideas dispensacionalistas, en otras partes él hace declaraciones que sí son aplicables.
"La institución divina del sacrificio era adecuada a la antigua dispensación, pero no lo es ahora por que el cambio conveniente a la edad presente ha sido introducido por Dios, quien conoce infinitamente mejor que el hombre lo que es apropiado para cada edad, y que es, ya sea que quite o añada, cancele o prohíba, aumente o disminuya, el creador inmutable de cosas mutables, ordenando todos los eventos en Su providencia hasta que la hermosura del completado curso del tiempo, cuyas partes componentes son las dispensaciones adaptada a cada edad sucesiva, sea consumada, como la gran melodía de algún inefablemente sabio maestro de canto, y estos pasen a la inmediata contemplación eterna de Dios, a quien aquí, aunque es un tiempo de fe, y no de vista, están adorándole aceptablemente".
Agustín mantuvo un modelo de siete edades (dispensacional). Las primero cinco etapas se correlacionaban a la historia del Antiguo Testamento y estaban demarcadas por Adán, Noé, Abraham, David, y el Exilo. Las dos dispensaciones del NT, según Agustín y casi todos los dispensacionalistas, fueron la Edad de la Iglesia y el Reino Milenario, el “Descanso Sabático” de los santos en la tierra (Ver Agustín, Sermón 259,2 y también “Apocalipsis y Redención en el Cristianismo Temprano” (Vigiliae Christianae 45 (1991)).
Dispensacionalismo pre Darby
Pierre Poiret (1646-1719); un filósofo francés; en su obra L`OEconomie Divine que fue primeramente publicada en Amsterdam en 1687 y más tarde traducida al inglés y dada a conocer en Londres en seis volúmenes; en 1713; dedica un tomo a cada economía o dispensación en particular. Veamos:
Economía (dispensación) de la Infancia que duró, desde la creación hasta el diluvio.
Economía de la Niñez, del diluvio hasta Moisés.
Economía de la Adolescencia de Moisés hasta Salomón.
Economía de la Juventud, que duró desde Salomón hasta la venida de Cristo.
Economía de la Madurez que habrá de durar “algo más de este tiempo”.
Economía de la Vejez que es el tiempo de la decadencia del hombre.
Economía de la Renovación de todas las cosas: el Milenio.
Ehlert declaró lo siguiente acerca del trabajo de Poiret: “No hay duda de que aquí tenemos un genuino diseño dispensacional". El autor usa la frase “periodo o dispensación”, y su séptima dispensación es un milenio literal de mil años con Cristo, que ha regresado y esta reinando corporalmente sobre la tierra, con sus santo, e Israel recogido y convertido”. Este trabajo escatológico es muy anterior a Darby.
John Edwards (1639-1716) público en 1699 dos tomos, un total de 790 páginas, con el título de Una historia completa o panorama de todas las dispensaciones. El creía en un milenio. Su estructura dispensacional era la siguiente:
Dispensación de la Inocencia y Felicidad. Comienza con Adán creado en Justicia.
Dispensación del Pecado y de la Miseria. Adán caído en pecado.
Dispensación de la Reconciliación: Adán restaurado a partir de la redención en Cristo.
Isaac Watts (1674-1748), entre tanto, en un ensayo de cuarenta páginas titulado “La armonía de todas las religiones que Dios prescribió a los hombres y todas sus dispensaciones para con ellos”, describió su concepto de las dispensaciones y presento su sistema. La definición es la siguiente:
“Las dispensaciones públicas de Dios para con el hombre, son aquellas sabias y santas constituciones de su voluntad y su gobierno, reveladas o de alguna manera manifestadas en los diferentes periodos sucesivos o edades del mundo, en las que contenidas las responsabilidades que El espera de los hombres, y las bendiciones que promete, o los anima a esperar de Él, aquí en el mas allá; conjuntamente con los pecados que prohíbe y los castigos que promete infligir a los pecadores, o bien las dispensaciones de Dios pueden ser descritas más brevemente, como las reglas morales dispuestas por Dios en su trato con la humanidad, considerados los hombres… como responsables ante Él por su comportamiento”.
Su bosquejo dispensacional es la siguiente:
La dispensación de la inocencia, o la religión de Adán al principio.
La dispensación adámica del pacto de la gracia, o la religión de Adán después de la caída.
La dispensación noénica, o la religión de Noé.
La dispensación abrahámica, o la religión de Abraham.
La dispensación mosaica, o la religión judía.
La dispensación cristiana.
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Dispensacionalismo sistematizado
John Nelson Darby
Darby militó formalmente en la Iglesia de Irlanda hasta que topó con la obra de Irving cuya lectura le produjo un importante impacto teológico. Darby es reconocido en el mundo teológico como el padre del Dispensacionalismo, enseñanza hecha popular en Estados Unidos por Cyrus Scofield en su "Biblia Anotada de Scofield". Hacia 1830 halló un grupo de cristianos interconfesionales que se congregaban a partir el pan –el equivalente a tomar la ostia en el catolicismo- tal como Cristo ordenara. Simpatizó con las ideas y actitudes de estas personas y sumo su persona a las reuniones.
En 1833, este grupo había crecido mucho y sus miembros comenzaron a identificarse como una asamblea Cristiana. A medida que viajaban y fundaban nuevas comunidades en Irlanda e Inglaterra, formaron el movimiento conocido como los Hermanos de Plymouth. Tomada la determinación de separarse por completo de toda influencia católica y anglicana, se constituyeron en una iglesia de tendencia evangélica. (En Argentina, los Hermanos Libres).
Igualmente, se encargó de proclamar la teoría del "misterio del rapto secreto", según la cual Cristo arrebatará repentinamente de este mundo a Su novia, la Iglesia, antes de que sobrevengan los juicios de la Tribulación. De ahí que se lo considere erróneamente, el "padre del futurismo". (El autor de este artículo cree en el rapto pero de ningún modo secreto).
Las creencias de los dispensacionalistas sobre la restauración de los judíos y el establecimiento del reinado de Israel los ubican en un lugar prominente del Sionismo cristiano; este grupo de creyentes sostiene que "Dios puede obrar en Israel de nuevo", creencia que sustentan en su interpretación de las profecías del Antiguo Testamento.
Estando en la Universidad de Trinidad en Dublín (1819), Darby creyó a base de interpretar las Escrituras, en una restauración y salvación futura del Israel nacional. Basado en su estudio de Isaías 32, Darby concluyó que Israel, en una dispensación futura, disfrutará de las bendiciones terrenales que fueron diferentes a las bendiciones divinas experimentadas por la iglesia. De esta manera vio una distinción evidente entre Israel y la iglesia.
Darby también vino a creer en “inminente” rapto de la iglesia que es seguida por la Septuagésima Semana de Daniel en la cual Israel otra vez sería el centro del escenario en el plan de Dios. Después de este período, Darby creyó que habría un reino milenario en el cual Dios cumpliría con Sus promesas incondicionales con Israel.
De acuerdo con Paul Enns: “Darby propuso el esquema del dispensacionalismo reparando que en cada dispensación clasifica al hombre bajo el rubro de alguna condición; el hombre tiene cierta responsabilidad ante Dios. Darby también reparó en que cada dispensación culmina con un fracaso”. Según Darby, existen siete dispensaciones:
(1) Condición Paradisíaca hasta el Diluvio
(2) Noé
(3) Abraham
(4) Israel
(5) los Gentiles
(6) el Espíritu
(7) El Milenio.
Por su propio testimonio, Darby dice que su teología dispensacional se formó completamente en 1833.Darby comenzó a predicar sus ideas con mayor fuerza según algunos escritos a partir de 1867.Un tiempo después comenzó a viajar a Norteamérica, sus viajes dieron fruto a la “Conferencia bíblica de Niágara”.
Cyrus Ingerson Scofield (1843-1921) uno de los participantes de las convenciones de Niágara, formo un panel de maestros de la convención de la Biblia en 1909 y produjo lo que llegó a ser conocido como la Biblia de Referencia Scofield. Este trabajo se hizo famoso en los Estados Unidos con sus notas teológicas al lado de la Escritura. Esta Biblia de referencia se convirtió en la máxima influencia en la extensión del dispensacionalismo.
El dispensacionalismo criticado y defendido
Principalmente de parte del Preterismo, doctrina que enseña que las profecías ya se cumplieron y que solo resta esperar, la llegada de Cristo, sin tribulación y sin milenio alguno. Al respecto Ryrie dice: "En respuesta a la acusación de que el dispensacionalismo es reciente y, por lo tanto, sospechoso, hemos tratado de mostrar dos cosas:
1) Los conceptos dispensacionales fueron enseñados por hombres que vivieron mucho antes que Darby.
2) Es de esperarse que el dispensacionalismo, un sistema estrechamente relacionado a la escatología, no habría de ser refinado y sistematizado hasta tiempos recientes simplemente porque la escatología no fue un tema bajo discusión hasta entonces".
Ryrie con tono apologético presente su obra titulada “Dispensacionalismo Hoy”, donde presenta pruebas en base a la historia de que el dispensacionalismo no es resiente como tema teológico. Además responde a los ataques ad hominem (ataque a la persona), intelectual, histórico, y al ataque de ridiculizar la doctrina.
Ryrie continúa su conclusión en cuanto al punto histórico del dispensacionalismo: Las conclusiones sacadas de la acusación de novedad por los oponentes al dispensacionalismo, son, por lo tanto, injustificadas. En toda esta discusión también es necesario recordar que el veredicto de la historia no es la autoridad final. Toda doctrina, ya sea antigua o reciente, en último análisis tiene que ser probada a la luz de las Escrituras.
Interesante destacar que, entre los grandes opositores al dispensacionalismo, figura una eminencia entre los evangélicos cristianos como Charles Spurgeon.
Las Variaciones Dentro del Dispensacionalismo
Los aspectos anteriormente citados caracterizan las creencias de aquellos dentro de la tradición dispensacional. Sin embargo, como Blaising escribe, “el Dispensacionalismo no ha sido una tradición estática”. Ofrece tres formas de pensamiento dispensacional:
1. El Dispensacionalismo Clásico (ca. 1850–1940s)
Se refiere a los puntos de vista de los dispensacionalistas británicos y americanos entre los escritos de Darby y La Teología Sistemática de ocho volúmenes de Chafer. Las notas interpretativas de la Biblia de Referencia Scofield son a menudo vistas como la representación clave de la tradición dispensacional clásica.
Una característica importante del dispensacionalismo clásico es su idea dualística de redención. En esta tradición, Dios es visto como buscando dos propósitos diferentes. Uno está relacionado con el cielo y el otro con la tierra. La “la humanidad celestial debió estar hecha de todo los redimidos de todas las dispensaciones que serían resucitados de la muerte. Mientras que la humanidad terrenal tiene que ver con las personas que no habían muerto pero quiénes fueron preservadas por Dios de la muerte, la humanidad celestial estaba hecha de todos lo salvos que habían muerto, quienes Dios resucitaría de la muerte”. En esta tradición, hubo un pequeño énfasis en la actividad social o política para la iglesia.
2.Dispensacionalismo Revisado o Modificado (ca.1950–1985)
Esta variedad de dispensacionalistas abandonaron el dualismo eterno de los pueblos celestiales y terrenales. Ellos están estructurados de manera diferente con papeles diferentes y responsabilidades dispensacionales, pero la salvación que cada uno recibe es la misma. La distinción entre Israel y la iglesia, como grupos antropológicos diferentes, continuará a todo lo largo de la eternidad. Los dispensacionalistas revisados usualmente rechazan la idea de que hay dos pactos nuevos – uno para Israel y otro para la iglesia. También ven la iglesia y a Israel existiendo juntos durante el estado milenario y eterno.
3. El Dispensacionalismo Progresivo (1986 –al presente)
El título “dispensacionalismo progresivo” se refiere a la relación “progresiva” de las dispensaciones sucesivas una a la otra. Charles Ryrie nota que: “el adjetivo ‘progresivo’ se refiere a la tesis central de que los pactos Abrahámico, Davídico, y Nuevo se cumplen progresivamente hoy (así como teniendo cumplimientos en el reino milenario”.´
Una de las diferencias entre los dispensacionalistas progresivos y los anteriores, es que los progresistas no miran a la iglesia como una categoría antropológica en la misma clase de términos como Israel, Naciones Gentiles, judíos, y pueblos Gentiles. La iglesia no es una raza separada de la humanidad (en contraste a judíos y gentiles) ni es una nación en oposición junto a Israel y las naciones Gentiles.
Bibliografía
Dr.McGahey; John F.: El dispensacionalismo. Su definición y defensa; Difusora de Literatura Cristiana; Cataluña, España, 3 edición, 1996
Hoekema, Anthony, A.; La Biblia y el futuro; Libros Desafío, Grand Rapids, Michigan, USA, S/A.
Varios Autores: ¿Qué es el Milenio?;Casa Bautista de Publicaciones, Primera Edición, 1991.
by
The
dispensation is a Christian theological system that affirms that God has used
different ways of administration of his will and his grace in different periods
of the human being history.
The
distinctive of the dispensation is the doctrine that Israel as nation and the
church as body of Christ do not form a unique God’s people, but two nations
with prophecies, promises and different destiny until the arrival of the
millennial kingdom when everything will be one in Christ. According with this
way to think, there are seven dispensations.
Dispensation
of the innocence:
At
the Eden, Adam and Eve should obey the divine command do not eat from the
prohibited tree, with this they will be ensure to be innocent of sin. Both of
them failed.
Dispensation
of the conscience:
Since
the fall until Noah, the human being had the possibility to control their decisions
in free way according what their conscience pointed out. They failed in this,
since the design of their hearts was constantly straight to the bad, instead of
reaching for God.
Dispensation
of the human being government:
From
Noah to Abraham, since the personal conscience it was not an adequate guide to
the human being, it was entrust to the government to manage justice and moral.
Dispensation of
the promise:
To
fail the governments in his mission, God did choose to Abraham to be the Father
of the Faith and He did promise to him that all the nations of the earth will
be blessed because of him.
Dispensation of
the law:
From
Moses to Jesus, the human being can be close to God just through complying with
the Mosaic Law. This it was given to its perfect condition, it was impossible
to comply; it was revealed on that the sin and curse of itself.
Dispensation of the Grace:
Only
recognizing our inability to obtain something good (Conscience of sin) we can
recognize that Jesus is the only mediator between God and the human being.
“Because there’s no another name under heaven in whom we can be save”
Dispensation
of the Millennial Kingdom:
At
the end of the time it will arise one period of 1000 years in which Jesus will
reign in the earth. It will be a period of glory without precedent. To finish
that time, Satan will be free with the goal to test by last time. According the
dispensation people, the God’s enemy will try to destroy the human being with
the help of the wicked that will resurrect by the Final Trial; however their
intention will be vain. After this period the time will be end and it will
emerge a new land and new heaven, since all that we know will be destroy by
fire.
The dispensation people
understand the Bible about the base of the literal Bible. It will be noted that
the word “Dispensation”, come from the latin “dispensare” (distribute), it
translate to Greek languages: “diakonia”
or service (2 Corinthians 3:7-9) and “oikonomia”, manage, commission, order (1
Corinthinas 9:17, Ephesians 1:10; 3:9; Col. 1:25). In the protestant
theological it refers to the way that God interact with the human being during
certain time established.
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Brief
history about Dispensation
Antique
Dispensation do not systematized
Justino
Martir (110 – 165) maintains one concept about the different programs of God.
In the Dialogue with Trypho talks certainly, about 4 dispensations. According
Larry V. Crutchfield Justino believed in four phases of the human being in God’s
program. The first one was from Adam to Abraham, and the second one was from
Abraham to Moses, and the third one was from Moses to Christ, and the fourth
was from Christ to the eternity.
Ireneo
(130- 200) giving reasons about why there was no more than four Gospels, said: “One
of them is as follow: “and the Gospel is in four, as well is the course follow
by the Lord. For this reason four main pacts were given to the human being:
one, before the Flood, under Adam; the second, after the Flood, under Noah; the
third, from the law, under Moses; the fourth, that is the one that restore the
human being, and it covers all the things by itself by the Gospel, raising and
taking the human being in his wings to the heavenly Kingdom”.
Teruliano
(160- 220); Metodio (-311); Victorino de Petau (-304) y Clemente de Alejandría
(150-220) they also talked about dispensation and they made three different
patriarchal dispensations
Agustín
(354-430 He also shows those same early concepts of the dispensation on his
writing. Even though his frequently declaration said. “Discern the time, and
the Scripture will be in harmony with itself “, it is not applicable in its
context to de dispensation ideas, in another part he makes declarations that
they are applicable.
“The divine institution of the sacrifice was
suitable to the antique dispensation, but not today because the convenient
change of the present age has been introduced by God, Who knows infinitely much
better that the human being what is appropriate for each age, and what is,
either that add or remove, cancel or prohibit, increase or decrease, the unchangeable
creator of the changeable things,
ordering all the events in His ruling until the end of the course of the
time, whose component parts are the dispensation adapted to the consecutive
age, it will be accomplished, as the big melody of any wise ineffable master
of singing, and it will pass to the
immediate eternal gaze of God, to whom we are here, although it is faith time
and not by seeing, we worship acceptability.
Agustín
maintain a model of seven ages (dispensation). The first five stages were
matched to the history of the Old Testament and they were demarcated by Adam,
Noah, Abraham, David and the exiled. The two dispensation of the New Testament,
according Agustín and almost all the people of the Dispensation, it was the age
of the church and the Millennial Kingdom, the “Saturday rest” of the saint on
earth (See Agustín, Sermon 259,2 and also “Revelation and Redemption at the
early Christianity” (Vigiliae Christianae 45 (1991)).
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Dispensionalism pre Darby
Pierre
Poiret (1646-1719); French Philosopher ;in his work L’OEconomie Divine that it was published by first time at Amsterdam
in 1687 and it was translated later to the English and it was knew in London in
six volumes; in 1713 ; dedicated each volume to each economy or dispensation in
particular. Let see:
Economy (dispensation) of the Childhood that last, since the
creation until the Flood.
Economy
of the Childhood, from the Flood until Moses.
Economy
of the Adolescence from Moses to Solomon
Economy
of the Youth, that last from Solomon until Advent
Economy
of the Maturity that it will last “something else from this time”.
Economy
of the Old Age that it is the time of the fall of the human being.
Economy of the Renewal of all the things: the Millennium.
Ehlert
stated the following about the work of Poiret: “There’s no doubt that here we have a real design of dispensation”. The
author use the phrase “Period of
dispensation”, and his seventh dispensation is a literal millennium of the
thousand years with Christ that he will come back and he will be ruling bodily
over the earth, with his Saint, and Israel gathered up and converted. This schatological work is earlier than
Darby.
John
Edwards (1639-1716) published in 1699 two volumes, a total of 790 pages, with
the title of A complete history or
outlook of all the dispensations. He did believe in one millennium. Its dispensation
structural was the following:
Dispensation of the Innocence and Happiness begins with Adam created in Justice.
Dispensation of the Sin and the Misery. Adam falls down in sin.
Dispensation of the Reconciliation: Adam
restored from the Redemption in Christ.
Isaac Watts (1674-1748),
meanwhile, in one essay of forty pages with the tile of “The harmony of all the religions that God prescribed to the human being
and all his dispensations with them”. He described his concept of all the
dispensations y he presented his system. The definition is the following:
“The public dispensations of God
for the human being, they are those wise and saint constitutions of his will
and his government, revealed and exhibited
somehow in different consecutive
periods or ages of the world, in which contain the responsibilities of what He
expect from human being, and the
blessing that he promises, or He encourage to wait in Him, here and beyond; together
with the sins that He forbid and the punishment that he promised inflict to the
sinners, or the dispensations of God
can be described shortly, as the moral rules ordered by God and his treatment
with the human being, considering the human being as responsible before Him for
his behavior”.
His
sketch of dispensation is the following:
The
dispensation of the Innocence, or the religion of Adam at the beginning.
The
dispensation of Adam from the grace pact, or the religion of Adam after the
fall.
The
dispensation from Noah, or the religion of Noah.
The
dispensation of Abraham, or the religion of Abraham.
The
mosaic dispensation, or the religion of Judah
The Chistianity dispensation.
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Systematized Dispensation
John Nelson Darby
Darby
served in formal way in the Irish Church until he found the work of Irving
whose reading produced in him an important theological impact. Darby is
recognized in the theological world as the father of the Dispensation, this
teaching was popular in United Stated of America by Cyrus Scofield in his “The
Scofield Reference Bible”. Toward 1830 he found an interdenominational
Christian group that they congregated to share the bread – the equivalent to
take the host in the Catholism – as they way it is ordered by Christ. He
sympathized with the ideas and attitudes of this person and he adhered to this
meetings.
In
1833, this group has grown up so much and its member started to identify as
Christian assembly. As they traveled and they found new communities in Ireland
and England, they found the movement known as Brothers of Plymouth. Taking the
decision of being separate completely of all catholic influence and Anglican,
They formed a church with evangelical trends. ( In Argentine, the Brothers Free).
Likewise,
he was responsible for proclaiming the theory of “the mystery of the secret rapture”, according this Christ will
suddenly grab from this world his bride, the church, before it will occur
without warning the trial of the Tribulation. From here, he was considered
wrongly as the “the father of the
futurism”. (The author from this writing believes in the rapture but not in
secret way).
The
belief of the people from dispensionalism about the restoration of the Jewish
and the establishment of the Israel reign, it puts them in a prominent place of
the Christian Zionism; these groups of believers hold that “God can work in Israel once more”, they hold this belief in their
interpretation of the prophecies of the New Testament.
When
he was in the Trinity University at Dublin (1819), Darby believed in base of
interpreting the Scriptures, in one future restoration and salvation of Israel
as nation. Based on his study of Isaiah 32, Darby concluded that Israel, in a
future dispensation, it will enjoy the blessing of this world and they were
different to the divine blessing lived by the church. In this way he saw evident
distinction between Israel and the church.
Darby
also believe in one “imminent” rapture
of the church that it is followed by the seventieth week of Daniel in which
Israel will be once more the center of the stage in God’s plan. After this
period, Darby believed that there was one millennial kingdom in which God would
fulfill His unconditional promises to Israel.
According
to Paul Enns: “Darby proposed the outline
of dispensionalism noticing that each dispensation classified to the human
being under the title of any condition; the human being has certain
responsibility before God. Darby also noticed that each dispensation will end
in a failure”. According Darby,
there is seven dispensations:
Paradisiacal Condition until the flood
Noah
Abraham
Israel
Gentile
The
Spirit
The
Millennium
By
his own testimony, Darby says that his theological dispensation was formed
completely in 1833. Darby started to preach his ideas with major strong
according some writings since 1867. Later he began to travel to North America;
his trips gave as result the “Biblical
conference of Niagara falls”.
Cyrus Ingerson Scofield
(1843-1921) one of the participating at the Niagara Falls conventions, he
created a forum of the teacher of the convention of the Bible in 1909 and produced
what it is known as the Scofield Bible
Reference . This work was famous in United States of America with his
theological notes beside de scriptures. This Reference Bible became the
greatest influence on the extension of dispensationalism.
The dispensionalism criticized and defended
Mainly
on behalf of Preterism, doctrine that teach that the prophecies already were
accomplished and it will be necessary to wait the Advent, without tribulation
and without millennium. In relation to that Ryrie says: “In reply to this
accusation that the dispensionalism is recent and, so, suspicious, we had treated
to show two things:
The dispensionalism
concepts were taught by man who lived much earlier that Darby.
We can wait that the
dispensionalism, a system closely related to the eschatology, it wouldn’t be
refined and systematized until current time because the eschatology was not a
subject under discussion until then”. Ryrie
with Apologetic tone presented his work titled “Dispensionalism today”, where he gives proof based on the history
that the dispensionalism is not recent as theological subject. At the same time
he replied to attacks ad hominem (to his person), intellectual, historic, and
attacks that make fun of the doctrine.
Ryrie follows his conclusion
with regard to the historic point of the dispensionalism. The conclusion taken
from the accusation of novelty by the adversaries of the dispensionalism, they
are, so, unjustified. In all this discussion it is necessary to remember that
the verdict of the history is not the final authority. Every doctrine, either
antique or recent, at the end of the analysis has to be proved to the light of
the Scripture. It is interesting to stand
out, between the big adversaries of the dispensionalism; it appears a prominent
figure among the Evangelical Christian as Charles Spurgeon.
The Variations into the Dispensionalism
The
previous people mentioned characterized the belief of those into the
dispensionalism tradition. However, as Blaising writes, “the Dispensionalism has not being a static tradition”. He offered
three ways of dispensionalism taught
The Classic Dispensionalism (ca. 1850 -1940s)
It
refers to the point of view of the British and Americans dispensionalism
between the writings of Darby and the Systematic Theological of eight volumes
of Chafer. The interpretative notes of “The Scofield bible of Reference is
frequently seen as the key of the representative classic tradition of dispensation.
One important
Characteristic of the classic dispensionalism is his dual idea of redemption.
In this tradition God is seen as looking for two different purposes. One is
related with heaven and another with the earth. “The heavenly mankind should
be made by all the redeems of all the dispensations that will be resurrected
from the death. While the earthly mankind is related with the people who had
not died but who were preserved by God from the death, the heavenly mankind was
made from all the save that had died, whose will be resurrected from death by
God”. In this tradition it was a little emphasis from the social activity
to political for the church.
Dispensionalism inspected or Modified (ca.1950 – 1985)
This
variety of dispensation abandons the eternal dual from heavenly and earthly
people. They are structured in a different way with different role and
responsibilities of dispensation, but the salvation that is received by
everyone is the same. The distinction between Israel and the church, as
anthropological different groups, will continue during the eternity. The
dispensation people inspected usually reject the idea that there are two new
pacts – one for Israel and another one for the church. They also see the church
and to Israel living together during the period millennarium and eternal.
The Progressive Dispensionalism (1986 – to present)
The
title “progressive dispensionalism” it
refers to the relation “progressive” from
the consecutive dispensation one to another. Charles Ryrie noted that: ‘the adjective ‘progressive’ it refers to
the central thesis that the pacts of Abraham, David and New they will be
accomplished today (so as compliance in the Millennial kingdom”.
One of the differences between the progressive dispensionalism
and the previous one, the progressive people do not see the church as
anthropological category in the same class of terms as Israel, Gentile Nations,
Jewish, and Gentile people. The church is not a separate race from mankind (in
contrast with Jewish and Gentiles) and it is not a nation in opposition with
Israel and the Gentile Nations.